Filmed on location in Prague, this is an early classic of the fantasy genre. The film’s doppelganger theme stems from literary roots in Romanticism. It was dubbed an "art film", since the technical prowess of cinematographer Guido Seeber, and his avant-garde double exposures to signify the appearance of the alter ego, mark the work as a genuine cinematic opus. Piano virtuoso Josef Weiss, who had studied with Liszt, wrote original music to accompany the film. The composition, which survived as sheet music, was one of the first original "film scores" in history.