This masterpiece, overflowing with wisdom, represents the "Kihachi touch". Even for lead actor Kobayashi Keiju, this film has become exemplary among his variety of performances. Eburi, while drunk, declares that he would write something for a magazine. Once sober, he writes a novella using himself as a model ? Utilizing the essay-style storytelling of the original story, and with audacious editing to insert sequences of animation, the film skillfully describes the everyday life of an ordinary salaryman with a comical pace. Within the framework of "Salaryman Comedies", Toho's specialty of the time, Okamoto expressed the scars of World War II at every turn.