Vittula is the name of the remote little town where Matti and his shy friend, Niila have grown up. Theirs is an insular world of hardened drinkers and illegal distilleries. Vittula is also inhabited by Matti’s Communist grandfather and members of the Christian-fundamentalist Laestadian sect. It looks very much as though life will continue to just bypass Matti and Niila – until one day, Greger appears on the scene.