According to the United Nations, in 2005 more than 850 million people suffered from chronic starvation. By 2010 the UN anticipates that rising food prices will mean that more than one billion people will be affected by starvation. However, in the final analysis, the significance of such a figure depends upon how we define hunger.
In order to capture their expreriences, director José Padilha spent 30 days sharing the lives of three Brazilian families living below the bread line. One of these families lives in a big city, another in a small town, and the third in a place far away from any urban conurbation. His film chronicles the far-reaching effects of starvation – including alcoholism, superstition and child abuse.
“Garapa” is a mixture of water and sugar. Sugar is rich in calories and fairly cheap to buy. Garapa has become a basic foodstuff for many low income families.