Kate has a quite a litany of similar quandaries to cope with. One moral dilemma is that she acquires her furniture at knock-down prices from probate auctions and sells it on at a handsome profit. The recurrent question is: how high can she go with her price? She also struggles with the issue of materialism: how can she convince her daughter to do without all those expensive things if she’s not prepared to do without them herself? All of which points towards one of the core issues of the twenty-first century: how can you live your life and be a good person, while the world out there constantly importunes you with poverty, homelessness and sadness?
Nicole Holofcener: “I’ve been struggling to forgive myself for those contradictions my whole life, and I think that’s a struggle I heaped upon my characters, especially Kate. We tend to instantly sympathize with people who are struggling, so even though my characters do some unattractive things, I hope we can forgive them, especially while we laugh at them. With PLEASE GIVE I wanted to illustrate these kind of contradictory moments that make us human.”