Could a regional love of hummus be the recipe for peace in the Middle East? This was the question on director Trevor Graham’s mind when he set out to film Make Hummus Not War, a documentary about the Middle Eastern conflict you don’t see on the nightly news.
One of the oldest-known prepared foods in human history, hummus is claimed by multiple Middle Eastern nationalities. So when Graham learned of a 2008 Lebanese plan to sue Israel for acting as if it had proprietary rights over the dish, he was intrigued and hungry for more. With Israel, Lebanon and Palestine fighting once again – over who ‘owns’ the hummus heritage – he set off on a personal journey into a colourful culinary history.
"Hummus and chickpeas are a symbol of our common humanity … I want this movie to say ‘We have more in common than divides us’."