Filipa César's Spell Reel is the result of a multifaceted research and digitisation project that she initiated in 2011 with Sana na N’Hada and Flora Gomes. Having studied film in Cuba, the two began using the camera to observe the fight for independence in Guinea-Bissau (1963–74). After the decaying visual and audio material was digitised in Berlin, the filmmakers travelled with a mobile cinema to the places where the footage had originally been shot and showed it to audiences for the first time, adding their own commentary. They then moved on, also returning to Berlin. Spell Reel watches an archive at work to produce the present.
Born in Porto, Portugal in 1975. She studied painting at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto and at the Faculdade de Belas Artes of the University of Lisbon. In 2008, she completed an MA in art in context at Berlin University of the Arts. Since 2011, she has been researching the origins of the cinema of the African Liberation Movement in Guinea-Bissau as a laboratory of decolonising epistemologies. She premiered her first feature-length film Spell Reel at the Forum in 2017, while Quantum Creole was exhibited at Forum Expanded in 2020. She lives and works in Berlin.