A man, Francisco, works in an open-pit mine. He goes to see his boss about taking the following day off. At first the boss doesn’t want to allow it as there is so much to do, but he finally concedes. The next day his daughter calls on him, a visit he no longer counted on. They spend the day with one another. The longer they are together, and the later the night gets, the more absurd the situations and moments they experience become.
In long shots, Lamas positions objects, people and feelings. She goes about it like a sculptor, creating sculptures out of everyday occurrences: the father stands in the open-pit mine, a truck drives towards him and tips sand over him. Another truck is parked in a vast empty space when hundreds of pigeons fly upwards into the sky on both sides. A powerful image that meanders from immobility to motion. And a metaphor for the relationship between father and daughter, who move among the sculptures, halt, move towards and away from each other. The exterior and interior become inverted.
Born in Lisbon, Portugal in 1987, she studied directing and editing at the Escola Superior de Teatro e Cinema (ESTC) in Lisbon and at the FAMU film school in Prague. She also studied visual arts at the Sandberg Instituut in Amsterdam and is currently taking a PhD in film studies at the University of Coimbra in Portugal. Her work has screened at many international film festivals and featured in museums around the world. Following Terra de ninguém (No Man's Land) and Eldorado XXI, Coup de Grâce marks her third film to screen at the Berlinale.