Inspired by the eponymous novel by Russian author Yuri Polyakov, Erkenov homes in on a group of young men in the military and highlights the effect that their desire for each other has on their daily army life. In disturbing, dreamlike images he gives form to their loneliness, fear of death and sense of longing in a world ruled by patriarchal structures of violence.
Born in Tashkent in today’s Uzbekistan in 1960, he graduated from the Gerasimov Institute of Cinematography in Moscow (VGIK) in 1988 and, one year later, made his first short film, Kolya, which won multiple international awards. His debut feature film Sto dnei do prikaza (100 Days Before the Command) screened in the 1990 Panorama. In 1998, he directed the television programme Dolls and has gone on to write and direct several more films. His film Prikazano zabyt (Ordered to Forget), about the deportation of the Chechen people under Stalin, was banned from Russian cinemas for ‘falsifying history’.