Pat Garrett and Billy were once friends. Now one of them is on the side of the law and the other an outlaw. As a sheriff, Pat Garrett has been integrated into the system that Billy hates with all his heart. It feels like times have changed! proclaims Pat Garrett at the beginning of the film; Times maybe. Not me!, is the Kids response. But its the landowners who rule things now. And they can bend the rules any way they want. The longer he takes to track down Billy the Kid, the more Pat Garrett begins to understand his erstwhile friend. When the search culminates, the hunter has long since become the mirror image of the hunted. And when Pat Garrett finally shoots Billy the Kid, it is an act of self-betrayal tantamount to suicide.