Peepli is a tiny, remote village in India. Two of the villagers are the brothers Natha and Budhia, who are both poor peasants. Unable to pay back a loan, they risk losing their tiny piece of land to the bank and are desperate to find a way of saving their property. The local owner of a large estate gives them a sound piece of advice: one of them should commit suicide. There is a government programme, he says, that provides financial support to surviving dependants. Encouraged by the women in the family, Budhia, the older of the two brothers, makes some investigations. It looks as though he is about to prepare to end his life, but then, Natha carelessly announces that he is willing to die – and Budhia accepts his offer immediately.