Born in Tehran, Iran in 1940, he died in Paris in 2016. He studied at Tehran University’s Faculty of Fine Arts and worked as a graphic designer and commercials director. He was involved in setting up the film department of the Institute for the Intellectual Development of Children and Young Adults, out of which one of Iran’s most famous film studios was to emerge. He made his first short there in 1970. His feature film Ta'am e Guilass (Taste of Cherry) won the Palm d’Or at Cannes in 1997. Tickets screened at the 2005 Berlinale. He is regarded as one of the most important figures in Iranian cinema.