Born in 1900 in Penza, Russia. He attended an engineering school before fighting for the Red Army as a volunteer in 1919. In 1927, Medvedkin started out by directing military educational films, followed by experimental satirical short films. In 1931, Medvedkin started working on the project ‘Cinetrain', in which he equipped a train with an editing room, a laboratory to develop film and screening facilities. Medvedkin's film work was rediscovered in the late 1960s. In 1973, Chris Marker focused on Medvedkin's ‘Cinetrain’ in his documentary Le train en marche. He died in 1989.